Nawierzchnia dróg, ulic, chodników oraz placów, miejsc postojowych czy terenów rekreacyjnych powinna zostać odpowiednio utwardzona, by nie dopuścić do tworzenia się w niej dziur, powstawania dużych kałuż i rozmiękania podłoża w przypadku intensywnych opadów deszczu. Zastosowanie właściwego materiału wyrównującego powierzchnię ułatwia także codzienne utrzymanie czystości, sprzątanie liści i odśnieżanie.
Najczęściej stosowanym rozwiązaniem jest ułożenie dopasowanego do charakteru miejsca i jego obciążenia materiału brukarskiego – na ogół kostki lub nieco większych płyt betonowych. Aby było to możliwe, konieczne będzie prawidłowe wykonanie wszystkich etapów robót brukarskich od wytyczenia rozmieszczenia poszczególnych elementów i wyrównywania podłoża z piasku, aż po wypełnienie przerw odpowiednim kruszywem lub jego mieszanką z cementem. Przekonajmy się, jakimi urządzeniami można profilować podłoże pod bruk.
Dlaczego trzeba wyrównywać podłoże?
Każda utwardzona nawierzchnia powinna tworzyć jednorodną i płaską powierzchnię, która jednocześnie będzie nachylona pod niewielkim kątem, co umożliwi swobodne spływanie z niej wody w kierunku zastosowanego odwodnienia. Żeby uzyskanie takiego efektu było możliwe, podłoże pod kostką musi zostać nie tylko w odpowiednim stopniu zagęszczone, dzięki czemu nie będzie osiadać pod obciążeniem, ale także prawidłowo wyprofilowane. Ustalenie właściwego kąta oraz zadbanie o to by powierzchnia stała się jednolita wymaga użycia urządzenia nazywanego łatą profilującą.
Rodzaje i stosowanie łat profilujących
Łaty profilujące pozwalają na wyrównanie i ustalenie odpowiedniego kąta pochylenia nawierzchni. Korzysta się zarówno z ręcznych łat profilujących, które przejeżdżają po prawidłowo ustawionych i wypoziomowanych profilach umieszczonych po obu ich bokach albo krawężnikach za pomocą systemu rolek, zgarniając ziemię. Łaty o większej szerokości pozwalają również na uzyskanie profilu daszkowego. Używa się także łat automatycznych, które są instalowane na sprzęcie budowlanym np. koparko-ładowarkach lub ładowarkach czołowych bądź teleskopowych, poziomowanych hydraulicznie w dwóch lub trzech osiach dzięki systemom cyfrowym.